دیدار دوباره مریم و رامین «در پناه تو» پس از ۲۸ سال/ جای خالی سریالهای پربیننده در تلویزیون
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۷۳۶۳
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، در اکران مردمی فیلم سینمایی بیصدا حلزون لعیا زنگنه و رامین پرچمی که ۲۸ سال پیش در سریال خاطره انگیز در پناه تو همبازی بودند، یک بار دیگر با هم دیدار کردند. سریالی که به کارگردانی مرحوم حمید لبخنده در دهه ۷۰ تولید شد.
شاید بتوان دهه ۷۰ را پر رونقترین دوره تلویزیون در عرصه سریال سازی دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته این سریال و سریالهایی نظیر آن که در دهه ۷۰ ساخته شد، علاوه بر اینکه مخاطبان بالایی داشتند و خیابان ها را خلوت می کردند، اثرگذاری بسیار بالایی هم بر فرهنگ و روابط اجتماعی و حتی پوشش افراد داشتند. به عنوان مثال زمانی که سریال در پناه تو با حضور لعیا زنگنه به عنوان یک دختر چادری روی آنتن رفت، در آن سال استفاده از پوشش چادر و یا کیفی که برای دانشگاه رفتن به دست می گرفت، بسیار باب شد. موضوعی که تا همین سالهای اخیر هم رواج داشت و مثلا با پخش سریال ستایش به کارگردانی سعید سلطانی استفاده از این اسم برای دختران در مقطع پخش سریال در رتبه های اول و دوم قرار گرفت.
داستان زندگی دختری دانشجو که در کش و قوس زندگی دانشجویی وارد ماجراهایی شخصی با تعدادی از همکلاسیهایش میشود و زندگی چند خانواده را تحت الشعاع قرار میدهد، یکی از قصههای پر مخاطب مجموعهای تلویزیونی در دهه ۷۰ بود. در پناه تو که نامش برای خیلی از مخاطبان تلویزیون که این روزها بی فروغ شده است، آشنا و خاطرهانگیز است داستانی عاشقانه را در جامعه دهه ۷۰ نشان میداد.
این سریال اگرچه یکی از سریال های پرمخاطب دهه هفتاد تلویزیون بود اما حواشی بسیاری هم درباره آن وجود داشت. از سانسور ۵ قسمت از آن تا حذف بازی پارسا پیروزفر و یا حتی تغییر پایان بندی که کارگردان برای آن در نظر گرفته بود همه و همه باعث شد این سریال به یکی از سریال های پرحاشیه دهه هفتاد تبدیل شود و نام لبخنده بعد از آن بر سر زبان ها بیفتد.
مرحوم لبخنده: سلیقه تلویزیون تغییر کرده است
مرحوم لبخنده که کارنامه پر و پیمانی در تولید سریال های پرمخاطب داشت، پیش از این در گفت وگویی درباره کم کاری هایش در سال های پایانی عمر گفته بود: به طور معمول ما سریال سازی را کنار نمیگذاریم بلکه کنار گذاشته میشویم. در این سالها طرحهایی را ارائه دادم و به مراحلی هم رسیده اما در نهایت به دلیل ایجاد اختلاف سلیقه با مسئولین به جایی نرسیده است و همین شده تا خیلیها فکر میکنند من دوست ندارم با تلویزیون که خانه خودم است همکاری داشته باشم.
وی تاکید کرده بود: تلویزیون با خودم مشکلی ندارد، اما طرحهایی که میدهم با سلیقههایشان یکی نیست. تلویزیون با فرمی که در چند سال اخیر پیش گرفته و سریال ساخته مشخص شده که سلیقههایشان به نسبت قبل تغییر کرده است و با سلیقه ما مطابقت نداشت و به همین ترتیب من و امثال من کنار گذاشته شدیم و دیگر در تلویزیون کاری را نمیسازیم.
نقطه عطف این سریال قصه ای بود که علیرضا طالب زاده آن را به نگارش درآورده بود. داستانی که طعم تازهای داشت و تا آن زمان در چهارچوب تلویزیون نه دیده و نه شنیده شده بود که دختری در کشاکش زندگی با سه مرد ازدواج کند و دو ازدواج اولش با شکست مواجه شود! لبخنده در این سریال تابوهای زیادی را از سر گذراند و به همین دلیل هم توانست به موفقیت نزدیک شود.
یکی دیگر از نکاتی که برای مخاطبان این سریال جذابیت داشت، استفاده از بازیگرانی بود که تا به حال دیده نشده بودند. اتفاقا از نظر فیزیکی نیز چهرههای خوبی داشتند. لعیا زنگنه مرحوم حسن جوهرچی و پارسا پیروزفر و ... بازیگرانی بودند که همگی با بازی در این سریال به جامعه هنر معرفی شدند و بعد از آن در کارهای دیگری هم بازی کردند. به عبارتی میتوان گفت در پناه تو سکوی پرش بازیگران اصلی این سریال هم شد.
در زمان تولید این سریال وقتی حدود ۶۰ درصد از کار تصویربرداری شده بود از طرف شبکه اعلام کردند تا بخشهای مربوط به زندگی خانوادگی «پارسا» حذف شود. این کارگردان در این باره گفته بود: هر از گاهی در تلویزیون و برنامهها میبینم که دوستان سراغم را میگیرند و میگویند چرا فلانی نیست؟ اما هیچکس پاسخ نمیدهد که چرا؟! دوست دارم این سوال را جواب دهید حالا که تلویزیون به اندازه سابق مخاطب ندارد، چه اتفاقی افتاده؟! هیچ! به نظرم اینها باید مسئله باشد مثل خوردن آب و نان. زمانی که فرهنگ و هنر مسئله یک کشور باشد تازه بعد از آن باید به دنبال چراهای بعدی باشید!
قاسم جعفری: الان اصطلاح «خیابان خلوت کن» برای سریالها شوخی است
اما این تنها نظر مرحوم لبخنده نیست. قاسم جعفری دیگر کارگردانی که در دهه اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد سریال های گل من گلی، کاشانه، راه سوم، همسفر، خط قرمز، شب آفتابی، مسافری از هند، کمکم کن و غریبانه را کارگردانی کرده است نیز درباره نبود سریال های پر بیننده نظر مشابهی دارد. او معتقد است این روزها اصلا چیزی به نام سریال خیابان خلوت کن نداریم. نه این که آدم توانمند نداشته باشیم. قطعاً در نسل جدید بهتر از من داریم. اما امکان ساخت و پرداخت چنین موضوعی را ندارد. در تلویزیون با یک دستورالعملهای نوشته شده و نانوشته برخورد میکند. سریالی که میسازد شیر بییال و دم و اشکم است. فقط یک سری تصاویر متحرک است که آخرش هم مخاطب نمیفهمد چرا ساخته شده است. پارسال همزمان با سریال خودم چند سریال پخش میشد. از خودم میپرسیدم کارگردان با چه نیتی این سریال را ساخته است؟ این سریال قرار است پاسخگوی کدام نیاز جامعه باشد؟ سریال وقتی در اندازه تلویزیون ملی پخش میشود بههرحال باید تأثیری بر جامعه بگذارد. متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.
حامد عنقا: برای مردم محتوای خوب مهم است
حامد عنقا از جمله دیگر نویسندگان، کارگردانان و تهیه کنندگان مطرح تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نیز معتقد است که اگر اثری محتوای خوبی داشته باشد، مخاطب خود را جذب می کند و این موضوع خیلی قائل به بستر ارائه دهنده اثر نیست.
او در این باره به ایرنا گفته که: من معتقدم که محتوای خوب مخاطب را جذب می کند. تفاوتی بین مدیوم وجود ندارد. خیلی ها معترضند که چرا دیگر سریال های خیابان خلوت کن ساخته نمی شود. علت آن این است که شما هر وقت بخواهی می توانی سریال های تلویزیون را در تلوبیون ببینید. مخاطب فقط به دنبال محتوای خوب است. حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی سریال ساخته است می توان گفت میوه ممنوعه و مدار صفر درجه فوق العاده است. به همین دلیل می توان گفت مردم به پلتفرم کاری ندارند و برایشان محتوای خوب مهم است. متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.
برچسبها مجری تلویزیون فیلم بی صدا حلزون سریال لعیا زنگنه رامین پرچمیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مجری تلویزیون فیلم بی صدا حلزون سریال مجری تلویزیون فیلم بی صدا حلزون سریال لعیا زنگنه رامین پرچمی سریال های پر لعیا زنگنه محتوای خوب پناه تو سریال ها دهه ۷۰
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۷۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد.
عوامل و دستاندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است. در سطح گستردهای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشتماه روی آنتن میرود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» در 16 و 17 اردیبهشتماه پخش سریال به سهشنبه 18 فروردینماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دستاندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بیتفاوتی به مخاطب را داشتهاند.
به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمیدانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نونخ» پخش کنند و این سریال در روز سهشنبه 18 اردیبهشتماه پخش خود را آغاز میکند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشتماه!
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیوناگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند.
یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
گفتنی است، سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما برگرفته از خنثی سازی امنیتیترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو میشود. البته آنطور که دستاندرکاران سریال گفتهاند داستان سریال از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمیگیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.
انتهای پیام/